• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nu kanske jag låter trög men det försvann från mina sidor efter avslutad eller efter att sista utbetalningen gjordes av kfm två månader senare. När du skriver vunnit laga kraft. Menar du att även att ett avslut ska vinna laga kraft? Att borgenärer har rätt att överklaga ett avslutad sanering? I så fall varför då de har fram till sista datumet på sig att inkomma med en omprövning.

Nej ett avslut får aldrig laga kraft igen, avslutet är bara en del av beslutet om skuldsanering.
En skuldsanering kan ju upphävas efter avslutet också, det finns ingen bortre gräns i skuldsaneringslagen annat än när det gäller förbättrad betalningsförmåga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nu förstår jag inte alls. Terry har fått beslutad skuldsanering och då har borgenärer 3 veckor på sig innan den vunnit laga kraft. Min fråga gällde efter avslutad sanering.
Du menar efter de tre veckorna ?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Nej ett avslut får aldrig laga kraft igen, avslutet är bara en del av beslutet om skuldsanering.
En skuldsanering kan ju upphävas efter avslutet också, det finns ingen bortre gräns i skuldsaneringslagen annat än när det gäller förbättrad betalningsförmåga.

Vad betyder detta? Att man kan ha skuldsanering 5 år och när man betalat dessa fem åren så kommer skulderna på nytt eller vadå?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja men det är ju när skuldsaneringen är beslutad, men den ”vinner ju inte laga kraft” när den avslutas och det trodde jag du menade?

Ja, alla andra borgenärer har avslutat mina skulder, men icke Gothia… Där har dom istället chockökat på EN vecka… helt galet !
Låter konstigt, kontakta dom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vad betyder detta? Att man kan ha skuldsanering 5 år och när man betalat dessa fem åren så kommer skulderna på nytt eller vadå?
Ja, det går ompröva på de flesta punkter utan bortre gräns, så i teorin kan det ske 2 år efter avslutet. Bifalla omprövningen så finns skulderna igen.
Nämnt detta några gånger och det brukar bli livat varje gång.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Ja, det går ompröva på de flesta punkter utan bortre gräns, så i teorin kan det ske 2 år efter avslutet. Bifalla omprövningen så finns skulderna igen.
Nämnt detta några gånger och det brukar bli livat varje gång.
Har du varit med om att det hänt? Om ja, vad berodde det på?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag handlägger inte ärendena.
Kolla punkterna som finns under omprövning, det som ligger närmast till hands är väl uteblivna betalningar.
De övriga punkterna är udda fåglar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp